vrijdag 30 november 2012

Pompoentaartrecept

Ik heb in mijn blog nu vooral veel verhalen en foto's gedeeld, maar nog niet veel recepten.

Ik haal mijn recepten overal vandaan en vergeet soms zelfs waar ik iets gevonden heb.
Ik vind het eindresultaat vaak veel leuker dan de opsomming van ingrediënten en hoe ik daar uiteindelijk iets van kan maken.

Maar dit recept wilde ik dan toch even delen.

Op zoek naar een leuk recept voor een pompoen die niet lang meer houdbaar was, kwam ik dit recept tegen. Met zo'n naam kan het ook geen toeval zijn ;-)

(er zal dus nog een bericht volgen met het eindresultaat!)


Mary's pompoentaart
Ingrediënten
Porties: 8
·         100 gr verkruimelde digestieve koekjes
·         1 theelepel kaneel
·         40 gr suiker
·         85 gr boter, gesmolten
·          
·         60 ml koud water
·         1 eetlepel gelatine
·         300 gr gepureerde pompoen
·         3 eierdooiers
·         100 gr suiker
·         120 ml melk
·         1/2 theelepel zout
·         1/4 theelepel gemberpoeder
·         1/4 theelepel kaneel
·         100 gr suiker
·         1 theelepel vanille-extract
·         3 eiwitten

Bereidingswijze
Meng de koekkruimels, 1 theelepel kaneel, 40 gr suiker, en de gesmolten boter in een kom en druk dit mengsel aan op de bodem van een bakvorm (met opstaande randjes) van ongeveer 22 cm. Druk de kruimels ook tegen de randen goed aan. Laat afkoelen in de koelkast zodat de korst stevig wordt, ongeveer 30 minuten.

Giet het water in een kom, en voeg de gelatine erbij. Laat de gelatine zacht worden, ongeveer 5 minuten. Pak een steelpannetje. Meng de pompoen, eierdooiers, 100 gr suiker, melk, zout, gember, en 1/4 theelepel kaneel in een pan, en meng dit goed door elkaar. Verwarm het pompoenmengsel op medium-laag vuur tot het bijna kookt. Roer voortdurend door het kokende pompoenmengsel, zodat het indikt, ongeveer 5 minuten. Voeg de gelatine en water erbij. Verwijder de pan van het vuur.

Pak een nieuwe beslagkom, en klop daarin de eiwitten met een elektrische mixer stijf. Voeg geleidelijk 100 gr suiker en het vanille-extract toe en blijf mixen tot het mengsel gaat glanzen. Schep nu voorzichtig de eiwitten door het pompoenbeslag en probeer het beslag zo luchtig mogelijk te maken. Schenk het beslag nu over de taartkorst en laat de taart een paar uur of een hele nacht in de koelkast opstijven.
zo zou mijn taart er straks uit moeten zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten