donderdag 14 november 2013

Klein feestje

Na de Zalige Zondag van november weer lekker in een bak-mood gekomen.

Zondag 10 november zou ik een high-tea hebben met vriendinnen om te vieren dat er zwangeren zijn, nieuwe banen, goede cijfers en goede vriendschap. Ik had meteen een recept geclaimd en keek er al de hele week naar uit de taart te bakken.

Toen Wouter vervolgens die week de sleutel voor zijn 'oefenruimte' kreeg en Julia precies 12 weken oud was, kon ik dat natuurlijk niet zonder taartje voorbij laten gaan.

Ik heb mijn nieuwste taartenboek erbij gepakt - Het snelle taart(en) boek - en daar uit gekozen voor de

chocolade-bananentaart

6-8 personen

- 125 gram boter
- 100 gram pure chocolade, in stukjes
- 2 zeer rijpe bananen
- 200 gram kristalsuiker
- 1 eetlepel cacaopoeder
- snufje zout
- 1 theelepel vanille-extract
- 2 eieren
- 1/2 theelepel baking soda
- 150 gram bloem

Verwarm de oven op 180 graden. Vet een cake- of taartvorm in en bestuif die met de eetlepel cacaopoeder.
Doe de boter in een grote steelpan op matig vuur. Als de boter half gesmolten is, doe je de chocolade erbij. Als alles bijna gesmolten is, haal je de pan van het vuur en roer je tot alles egaal gemengd is.
Doe de bananen erbij en prak ze met een vork tot moes. (gaat ook prima met een aardappelstamper)

Roer er daarna de suiker, zout, vanille en eieren doorheen. Voeg de baking soda toe met je vingers, zodat je geen klontjes krijgt.
Voeg ten slotte de bloem toe en roer totdat alles net goed gemengd is.Schraap het mengsel met een spatel uit de pan en in de vorm en bak 45 minuten, of totdat een prikker schoon uit het midden komt.
Laat 10 minuten in de vorm afkoelen en haal hem dan eruit.
Laat nog 15 minuten verder afkoelen.

Ik had de helft van het recept gebruikt en een kleine taartvorm.
Met 60% van de baktijd was het een heel mooi taartje geworden.

- helaas geen foto gemaakt - 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten