maandag 5 november 2012

Ik ben een zondagskoekje!


Waarom Zondagskoekjes?

Een zondagskind is letterlijk een persoon die op een zondag is geboren. In figuurlijke zin is een zondagskind een geluksvogel, iemand die veel geluk heeft in het leven. In de psychologie is een zondagskind iemand die altijd het positieve van alles inziet, hij/zij houdt ervan om mensen te leren kennen en kan met iedereen opschieten. Het lijkt alsof een zondagskind altijd geluk heeft, maar het is eigenlijk omdat deze persoon met iedereen goed op kan schieten, en iedereen gunt hem/haar dus ook van alles.

Het recept voor zandkoekjes is typisch Nederlands; met een paar ingrediënten kun je heerlijke koekjes bakken. Zandkoekjes bakken kun je snel even tussendoor doen, maar ook bijvoorbeeld met kinderen. Het deeg leent zich prima voor het uitsnijden van allerlei bijzondere vormpjes. Hierdoor kun je de koekjes zelfs in een mooie verpakking cadeau geven.

Ik ben niet op zondag geboren. Ik zie niet altijd het positieve van alles in.
Maar ik vind wel dat ik geluk heb in mijn leven. En dat ik zo een zondagskind ben. (naast een dinsdag-dag-na-Sinterklaas-kind)

Ik kom uit een fijn gezin, met een mooie tuin, heb een toffe baan en mijn grote liefde. Ik heb plezier in de dingen die ik doe.

Ik ben van de basisschool naar de middelbare school gegaan, nieuwe vrienden gemaakt en een leuke opleiding gevonden. Tijdens het afronden van mijn opleiding vond ik een baan waar ik meteen aan de slag kon. Vanuit die baan kon ik doorstromen naar mijn idealere baan, terwijl ik nog steeds kon blijven wonen waar ik fijn woonde met mijn grote liefde. Van het een komt het ander en daar heb ik veel geluk bij gehad. Niet alles is zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Mijn eerste herinnering aan koekjes (bakken) en taarten zijn de heerlijke appelplaattaart die mijn moeder altijd maakte.
En de kwarktaart met vers fruit die ook niet mocht ontbreken op verjaardagen.
En bij een verjaardag bracht mijn tante altijd een cake mee, met snelbinderstrepen erin.
En zelf koekjes bakken met zandkoekjesdeeg.  Waarbij niet alle deeg  een koekje werd..
Met een dobbelsteen aan leuke vormpjes maakte ik regelmatig de leukste koekjes.

Het plezier van het bakken en de liefde voor koekjes of taarten is nooit weggegaan.
Na de zandkoekjes kwamen er meer koekjes(recepten) bij.
En cake
En taart – zoet en hartig
En muffins

Ik heb ook heel veel dagen en jaren geen koekjes gebakken of taarten gemaakt. 
Maar als ik het deed, deed ik het met veel plezier.
En de bedoeling om anderen er ook een plezier mee te doen.

En zo maak ik nu zondagskoekjes.

Koekjes waar ik gelukkig van word.
Koekjes waarmee ik anderen gelukkig maak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten